راهکارهای جلوگیری از زنگ زدن ظروف چدنی

آیا شما هم با زنگ زدگی ظروف چدنی مواجه شدید؟

راهکارهای جلوگیری از زنگ زدن ظروف چدنی

ظروف چدنی به دلیل کیفیت و مقاومت بالایی که در برابر حرارت و ضربات احتمالی دارند، یکی از پرفروش‌ترین ظروف آشپزخانه به حساب می‌آیند. این ظروف در کنار قابلیت‌هایی که دارند از قیمت بسیار خوبی برخوردار هستند. جنس چدن طوری است که تحت هیچ شرایطی با مواد غذایی واکنش نمی‌دهد و به سلامتی افراد آسیب نمی‌رساند. تابه گریل چدنی نالینو مدل Daniele مانند سایر ظروف آشپزخانه علاوه بر مزیت‌ها خود، نقطه ضعف مهمی نیز دارد. زنگ زدگی یکی از مهم‌ترین مشکلات این ظروف است که اکثر خانم‌ها بعد از مدتی با آن روبرو می‌شوند. این موضوع برای خانم‌ها بسیار آزار دهنده می‌باشد؛ به همین دلیل قصد داریم در این مقاله راهکار‌های جلوگیری از زنگ زدن ظروف چدن را معرفی کنیم.

نکاتی برای جلوگیری از زنگ زدن ظروف چدن

ظروف چدن یکی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین لوازم آشپزخانه به حساب می‌آید. آلیاژ چدن به دلیل برخورداری از درصد کمی آهن، به مرور زمان دچار زنگ زدگی و خوردگی می‌شود. اگر شما هم نگران زنگ زدگی و خرابی تابه گریل چدنی نالینو مدل Lorenza هستید، توصیه می‌کنیم راهکار‌های زیر را دنبال کنید.

  1. از غوطه ور کردن ظروف چدنی در آب خودداری کنید. چدن در برابر زنگ زدگی، به شدت آسیب‌پذیر است؛ به همین دلیل بهتر است تا حد امکان، میزان خیس کردن و در معرض رطوبت قرار دادن آن‌ها را کاهش دهید.
  2. پس از شستشو تابه چدنی، بلافاصله آب آن را با پارچه یا حوله خشک کنید. همچنین می‌توانید تابه گریل چدنی نالینو مدل Napoli را روی حرارت بگذارید و با شعله ملایم آب آن را تبخیر نمایید.
  3. بعد از شستشو و خشکی تابه چدنی، سطح آن را با کمی روغن چرب کنید.
  4. آلیاژ چدن با برخی از مواد غذایی اسیدی مانند گوجه فرنگی یا سرکه سازگاری ندارد. طبخ این مواد در ظروف چدنی، باعث حذف لایه رویی چدن و در نتیجه زنگ زدگی ظرف می‌شود.
  5. از ظرف­های چدنی خود به صورت دائمی استفاده کنید. اگر ظرف خود را به مدت زیادی بدون استفاده در جایی قرار دهید، به مرور زمان دچار زنگ زدگی خواهد شد. این موضوع بیشتر در آب و هوای مرطوب و ساحلی اتفاق می‌افتد؛ چرا که هوای مرطوب، شدت زنگ زدگی ظرف چدنی را افزایش می‌دهد.

تمیز کردن ظروف چدنی قدیمی و زنگ ‌زده در خانه

ظروف چدنی در صورتی که به شکل نادرستی مورد استفاده قرار بگیرند، بعد از مدت‌ها دچار زنگ زدگی یا جرم گرفتگی می‌شوند. اغلب خانم‌ها با مشاهده زنگ زدگی ظروف چدنی، تصور می‌کنند ظرف دیگر قابل استفاده نیست؛ به همین دلیل آن را کنار می‌گذارند. جالب است بدانید که تابه بیضی چدنی نالینو مدل Angelo که دچار زنگ زدگی است هنوز هم قابل استفاده هست. در این بخش می‌خواهیم شما را با یک روش کاربردی و ساده آشنا بسازیم. با انجام مراحل زیر می‌توانید لکه‌های چدن را از بین ببرید و مجدداً از ظرف خود استفاده نمایید.

وسایل مورد نیاز برای براق و تمیز کردن ظروف چدنی عبارتند از:

فویل آلومینیوم

دستکش مقاوم به حرارت بالا

شبکه سیمی برای نگهداری ظروف چدنی

مقداری آب

سرکه سفید مقطر

مایع ظرفشویی

اسفنج یا سیم ظرفشویی

حوله یا یک پارچه نخی تمیز

فر حاضر به کار

روغن بادام زمینی

لگن بزرگ

مرحله اول: فویل را داخل فر داغ بگذارید

قبل از هر کاری، لازم است که یک ورقه بزرگ آلومینیومی در داخل فر داغ قرار دهید. این کار از کثیفی سیم و دیواره‌های فر جلوگیری می‌کند. اگر تعداد ظروف چدن که می‌خواهید تمیز کنید زیاد است؛ تمام سیم‌های داخل فر را با ورق آلومینیوم بپوشانید.

مرحله دوم: ظروف چدنی خود را داغ فر بگذارید

پس از قرارگیری فویل در فر، نوبت ظروف چدنی است. برای این کار لازم است دما فر را روی ۴۲۵ درجه تنظیم کنید. زمانی که فر به اندازه کافی داغ شد، ظروف خود از جمله قوری چدنی نالینو مدل Fiorella وارمردار را داخل فر قرار دهید. پس از این کار مشاهده می‌کنید که تمام مواد روی ظرف از جمله شوره یا زنگ، از سطح ظرف شما جدا می‌شوند. چدن باید به مدت ۲ ساعت در فر قرار بگیرد. در این مدت ظرف را به حال خودش ر‌ها نکنید و آن را هر نیم ساعت یکبار چک کنید تا مشکلی پیش نیاید. در نهایت فر را خاموش کنید و چند دقیقه منتظر بمانید تا ظرف کمی خنک شود.

نکته: این کار ممکن است بوی بدی ایجاد کند. به همین دلیل بهتر است فر را در فضای باز نصب کنید. همچنین می‌توانید هود آشپزخانه را روشن کنید تا بوی مواد چسبیده به ظرف را از بین ببرد. باز کردن پنجره‌ها هم بی‌تأثیر نیست و به خروج بو از منزل شما کمک می‌کند.

مرحله سوم: ظروف چدنی را درون سرکه قرار دهید

تا خنک شدن ظروف به سراغ لگن و سرکه بروید. لگن را از سرکه سفید پر کنید و داخل آن یک قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی بریزید. سپس به این محلول مقداری آب اضافه کنید تا لگن پر شود و ظروف شما در آن غوطه ور شوند. محلول آب و سرکه را هم بزنید و ظرف چدنی را که کاملاً خنک است در آن قرار دهید. ظروف شما باید به مدت ۳ ساعت در این محلول بماند تا به خوبی خیس بخورد. در این مدت محلول آب و سرکه با چدن واکنش شیمیایی می‌دهد. در این مرحله مواد روی ظرف به طور کامل از سطوح داخلی و خارجی ظرف جدا می‌شوند.

مرحله چهارم: ظروف چدن خود را بشویید

پس از اینکه ظروف چدنی به مدت کافی در آب و سرکه خیس شد، آن را بیرون بیاورید و با استفاده از آب و مایع ظرفشویی بشویید. معمولاً روی ظرف مقداری رسوب و لکه زنگ، باقی می‌ماند که با استفاده از سیم ظرف شویی به راحتی پاک می‌شود. اگر کار خود را به درستی انجام بدهید، ظروفی تمیز و براق خواهید داشت.

مرحله پنجم: با استفاده از روغن بادام زمینی ظروف چدنی خود را برق بیندازید

برای براق شدن ظروف چدنی خود، مقداری روغن بادام زمینی تهیه کنید و آن را به تمام سطوح ظرف بمالید. دقت کنید که ظرف چدنی بیش از حد روغنی نشود؛ چرا که ممکن است داخل فر بسوزد و دود روغن آلود زیادی ایجاد کند.

مرحله ششم: ظرف آغشته به روغن بادام زمینی را داخل فر قرار دهید

در آخرین مرحله از تمیز کاری ظروف چدن، باید مجدداً ظرف خود را در فر داغ قرار دهید. دمای فر باید روی دمای ۳۵۰ درجه سانتیگراد تنظیم شود. پس از یک ساعت فر را باز کنید و ظرف خود را مشاهده کنید. در این مدت تمام منافذ چدن باز می شود و روغن موجود روی آن جذب ظروف چدنب می‌شود. این منافذ به محض خنک شدن مجدداً بسته می‌شوند. در حال حاضر شما یک ظرف چدنی تمیز و براق خواهید داشت. با این روش ساده می‌توانید دوباره از ظرف خود استفاده کنید و از طعم غذا‌های خود در آن لذت ببرید.

خرید اینترنتی ظروف چدنی

ظروف چدن جزء پرفروش‌ترین ظروف آشپزخانه به حساب می‌آیند. اگر قصد خرید قابلمه چدنی با کیفیت و قیمت مناسب را دارید می‌توانید به فروشگاه هوم دیش مراجعه کنید. این فروشگاه با ارائه بهترین و متنوع‌ترین ظروف تابه‌های چدنی، بهترین گزینه برای خرید آنلاین تابه پنکیک چدنی نالینو مدل Pancake است. همچنین می‌توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید و سؤالات خود را در رابطه با ویژگی‌های چدن مطرح کنید.

چگونه از زنگ زدن ظروف چدنی جلوگیری کنیم؟

ظروف چدنی معمولاً پس از تماس با رطوبت و برخی از مواد غذایی دچار زنگ زدگی می‌شوند. با رعایت برخی نکات می‌توانید از زنگ زدگی ظرف جلوگیری کنید. اگر ظرفتان دچار زنگ زدگی شد، باز هم جای نگرانی نیست؛ چرا که می‌توانید با روش‌های مختلف سطح آن را تمیز کنید. در ادامه مقاله تشخیص قابلمه گرانیتی اصل از تقلبی را بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا