تشخیص قابلمه گرانیتی اصل از تقلبی

به نظر شما چگونه می توانیم قابلمه گرانیتی اصل را از تقلبی تشخیص دهیم

تشخیص قابلمه گرانیتی اصل از تقلبی

یکی از انواع ظروفی که این روزها بسیاری از خانم‌ها برای پخت غذاهای خود از آن استفاده می‌کنند، قابلمه گرانیتی است. این ظروف علاوه بر شکل ظاهری زیبایی که دارند، یکی از بهترین گزینه‌ها برای آشپزی به شمار می‌روند؛ زیرا حرارت را به صورت یکسان به قسمت‌های مختلف غذا انتقال داده و باعث بهبود کیفیت آن می‌شوند. متاسفانه این روزها نمونه‌های تقلبی این ظروف نیز در بازار مشاهده می‌شوند، به همین سبب تشخیص قابلمه گرانیتی اصل از تقلبی، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌هایی است که برای بسیاری از افراد وجود دارد. با ما همراه باشید تا مطالب مفیدی در این زمینه خدمت شما عزیزان ارائه دهیم.

بهترین روش برای تشخیص قابلمه گرانیتی اصل از غیر اصل

معمولا خانم‌ها حساسیت زیادی نسبت به وسایل آشپزخانه خود دارند و دوست دارند با توجه به هزینه‌ای که می‌کنند، بهترین و با کیفیت­ترین محصول را داشته باشند. از جمله وسایل ضروری در هنگام طبخ غذا، سرویس قابلمه است. امروزه استفاده از ظروف گرانیتی مورد توجه اکثر مردم، به خصوص خانم‌ها قرار دارد. در گذشته نه چندان دور، افراد برای آشپزی معمولا از ظروف تفلون استفاده می‌کردند اما بعد از متوجه شدن تاثیرات مخرب و اغلب سرطانزای این ظروف، به سمت استفاده از ظروف گرانیتی روی آوردند. ظروف گرانیتی، ماندگاری و کیفیت و مشخصات بهداشتی بیشتری نسبت به ظروف تفلون و یا حتی ظروف سرامیکی دارند. سرویس قابلمه انواع مختلفی دارد اعم از: قابلمه‌های مسی، قابلمه‌های استیل، قابلمه‌های سرامیکی، قابمه‌های تفلون و قابلمه‌های گرانیتی.

متاسفانه همیشه هستند افرادی که با ارائه کالاهای تقلبی وارد بازار می­شوند و به جای ظروف اصل و با کیفیت، کالاهای تقلبی و بی­کیفیت با قیمت پایین­تری به دست مردم می­دهند. برای اینکه در دام این چنین افرادی گرفتار نشوید، بهتر است اطلاعات خود را در زمینه تشخیص کالای اصل افزایش دهید. در این مقاله سعی داریم راه­های تشخیص قابلمه‌های گرانیتی اصل را از غیر اصل به شما ارائه دهیم، تا شما بتوانید خرید مطمئنی داشته باشد.

گرانیت چیست؟

گرانیت، یکی از محکم­ترین و سخت­ترین سنگ­ها در طبیعت است که در صنعت ساخت و ساز از آن استفاده می‌شود. جالب است بدانید این سنگ هیچ ارتباطی با قابلمه‌های گرانیتی ندارد و فقط به دلیل تشابه ظاهری این قابلمه­ها با سنگ گرانیت این نام برایشان انتخاب شده است. توضیحاتی که اکثر فروشندگان در مورد ظروف گرانیتی می­دهند، اغلب اشتباه و کاملا بی­ربط است.

پوشش تفلون جزء اولین پوشش­هایی بود که برای قابلمه نچسب استفاده می‌شد. اما به دلیل معایب زیادی که داشت در مدت کوتاهی محبوبیت خود را از دست داد. بعد از آن ظروف گرانیتی وارد بازار شدند. قابلمه‌های گرانیتی به دلیل سرطان زا نبودن مورد توجه خاصی قرار گرفتند. این قابلمه‌ها، پرطرفدارترین محصولات هستند، به طوری که اگر از آنها خوب مراقبت و استفاده کنید، مدت زمانی طولانی عمر خواهند کرد. به طور میانگین قابلمه گرانیتی تا ۵ سال می­توانند خاصیت نچسب بودن خود را حفظ کنند. اما در صورت مراقبت و استفاده صحیح از آنها تا ده سال می­توانید از داشتن آنها لذت ببرید.

سرویس قابلمه های گرانیتی

قابلمه­های گرانیتی از لایه­های مختلفی تشکیل شده‌اند. لایه اول این قابلمه‌ها، از تفلون و نوعی آلیاژ آلومینیوم ساخته می‌شود. در لایه دوم هم معمولا از همان تفلون استفاده می‌شود اما در لایه سطحی که اهمیت بیشتری دارد، از پودر سنگ گرانیت استفاده می‌کنند.

در حال حاضر، قابلمه‌های گرانیتی جایگزین قابلمه‌های تفلون شده­اند. چون معایبی که پوشش تفلون داشت، قابلمه‌های گرانیتی ندارند و از همه مهم‌تر اینکه تحقیقات انجام شده روی این قابلمه‌ها نشان داده که پوشش گرانیت سالمتر از تفلون است و سرطان زا نیست. با توجه به نچسب بودن آن، برای آشپزی در قابلمه‌های گرانیتی به روغن کمتری احتیاج است و بالطبع غذای سالمتری خواهید داشت. شما محدودیتی در پخت انواع غذاها در این قابلمه‌ها ندارید. چون هیچ ماده غذایی حتی غذاهای اسیدی با سطح گرانیت واکنش نشان نمی­دهند.

 ویژگی دیگر این جنس از قابلمه‌ها، پخش مناسب و مساوی حرارت در همه جای آن است. این امر باعث می­شود غذاها به صورت یک دست و مساوی سرخ و پخته شوند. قابلمه‌های گرانیتی، هیچ رنگ و مواد شیمیایی ندارند و به راحتی و بدون نگرانی می­توانید آن‌ها را در فر قرار دهید. لعاب این ظروف به نوعی است که از زنگ­زدگی و پوسیدگی هسته فلزی آن جلوگیری می‌کند. قابلمه‌های گرانیتی سطحی صاف و صیقلی دارند که باعث شستشوی راحت‌تر آن‌ها می‌شود.

راه های تشخیص قابلمه گرانیتی اصل

امروزه اکثریت مردم به دنبال زندگی و تغذیه سالم هستند. با توجه به مزیت‌ قابلمه‌های گرانیتی، این محصول از فروش زیادی برخوردار است. معمولا افراد سود جو از این شرایط به نفع خود استفاده کرده و کالاهای تقلبی را وارد بازار می­کنند. در این قسمت به شما راه­هایی را آموزش می­دهیم تا بتوانید به راحتی قابلمه گرانیتی اصل را از تقلبی تشخیص دهید.

 اولین قدم برای داشتن قابلمه‌های اصل این است که حتی­الامکان از فروشگاه‌های معتبر خرید کنید تا احتمال تقلبی بودن کالا کمتر شود. معمولا قابلمه‌های گرانیتی قیمت نسبتا بالایی دارند، پس گول قیمت‌های فریبنده و ارزان را نخورید. تشخیص قابلمه گرانیتی اصل کار سختی نیست، فقط به دقت احتیاج دارد. مثلا هیچ وقت برند‌های معتبر در محصولات خود، از قطعات جانبی نامرغوب و بی­کیفیت مثل درب و دسته و یراق آلات استفاده نمی­کنند. یک راه دیگر برای شناسایی کالای اصل، داشتن ضمانت نامه معتبر است.

مزایای تشخیص قابلمه گرانیتی اصل از تقلبی

بدون شک آگاهی از شیوه‌های تشخیص قابلمه گرانیتی اصل از تقلبی، مزایای بسیار زیادی به همراه دارد. زیرا این روزها تمامی انسان‌ها در تلاش برای ایجاد یک سبک زندگی سالم برای خود هستند. یکی از بهترین اقداماتی که در این زمینه می‌توان انجام داد، آشپزی در ظروف سالم است. ظروف گرانیتی یکی از بهترین گزینه‌ها در این زمینه به شمار می‌روند. به عنوان مثال سرخ کردن غذا در تابه گرانیتی، روغن بسیار کمی نیاز دارد و این موضوع برای سلامتی انسان مفید است.

پوشش گرانیت که اکثر این ظروف از آن برخوردار هستند، در هنگام پخت و پز، با مواد غذایی واکنش نشان نمی‌دهد. بنابراین شما می‌توانید غذاهایی که دارای خاصیت اسیدی هستند (مانند گوجه فرنگی و مرکبات) را به راحتی درون این ظروف بپزید و نگران تغییر طعم و مزه آن‌ها نباشید. علاوه بر تمامی این موارد، غذا به ته قابلمه و تابه گرانیتی نمی‌چسبد و شما به راحتی می‌توانید آن را برگردانید و هر دو طرف غذای خود را به خوبی بپزید.

بررسی‌ها نشان می­دهد که لعاب قدرتمندی که روی قابلمه گرانیتی اصل وجود دارد، از زنگ زدگی و پوسیدگی آن جلوگیری به عمل خواهد آورد. این موضوع دوام و استحکام آن را بیش از پیش افزایش داده است.

مشخصات قابلمه گرانیتی اصل

  • قابلمه‌های گرانیتی از جنس چدن با روکش گرانیت ساخته می‌شوند و به همین علت سنگین‌تر از سایر قابلمه‌ها هستند.
  • قابلمه‌های گرانیتی، گرما و حرارت را مدت بیشتری در خود نگه می‌دارند. چنانچه مشاهده کردید غذا در مدت کمی در قابلمه شما سرد می­شود، به اصل بودن کالای خود شک کنید.
  • همانطور که قبلا اشاره شد، این قابلمه‌ها نچسب هستند و شستشوی راحتی دارند و حتی به اسکاچ هم نیازی ندارید. در غیر این صورت باید در انتخاب آن مردد شد.
  • اگر درب قابلمه انتخابی شما شیشه­ای است، حتما توجه کنید از جنس پیرکس باشد. زیرا شیشه‌های پیرکس، در برابر حرارت مقاوم و آنتی شوک هستند و وزن سنگین‌تری نسبت به شیشه‌های معمولی دارند. بهتر است سرویسی را انتخاب کنید که درب پیرکس با لبه‌های سیلیکونی داشته باشد.
  • اگر فروشنده به طور جدی به شما هشدار می‌دهد که از این قابلمه­ها در فر یا مایکروفر استفاده نکنید، مطمئنا کالای تقلبی به شما فروخته است. قابلمه­های گرانیتی اصل هم در فر و هم در مایکروفر قابل استفاده هستند.
  • نکته دیگر این است که در سرویس قابلمه گرانیتی اصل نام کمپانی تولید کننده محصول، روی آن حک شده است و از برچسب یا رنگ استفاده نمی­کنند. حتما روی جعبه، مهر تاییدیه استاندارد وجود دارد.

ویژگی‌ های قابلمه گرانیتی اصل

به طور کلی ظروفی که با پوشش گرانیت تهیه و تولید می‌شوند، دارای ویژگی‌های خاصی هستند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • قابلمه‌هایی که دارای روکش گرانیت هستند، برای مدت زمان طولانی‌تری حرارت را در خود حفظ می­کنند. در نتیجه وقتی که شعله را خاموش می‌کنید، غذا درون آن دیرتر از همیشه سرد می‌شود.
  • شستن و تمیز کردن قابلمه گرانیتی و سایر ظروفی که با روکش گرانیت تولید می‌شوند بسیار آسان است. از این رو تمامی لکه‌های آن به خوبی پاک می‌شوند.
  • شما می‌توانید با خیال راحت، قابلمه گرانیتی را درون مایکروفر قرار دهید، بدون این که نگران از بین رفتن کیفیت و مرغوبیت آن باشید.
  • این قابلمه‌ها، درب‌های پیرکس با لبه‌های سیلیکونی دارند که از شفافیت و در عین حال استقامت بالایی برخوردار هستند.
  • پوشش نچسبی که برای قابلمه‌های گرانیتی اصل به کارگیری کرده­اند، بسیار قدرتمند است و غذاهای مختلف به آن نمی‌چسبند.
  • اگر غذا را در یک قابلمه گرانیتی اصل تهیه کنید، متوجه خواهید شد که هیچ گونه تاثیری روی طعم و رنگ غذا نخواهد گذاشت.

تشخیص قابلمه گرانیتی اصل

همان طور که اشاره شد، این قابلمه‌ها طول عمر و دوام  بالایی دارند و برای شستشو بهتر است از ابر و اسکاچ نرم استفاده کنید. در هنگام طبخ غذا، حتما از قاشق‌های سیلیکونی یا چوبی استفاده شود. دقت داشته باشید، هیچ وقت قابلمه‌های گرانیتی را خالی روی حرارت قرار ندهید. با توجه به همه نکاتی که ارائه شد، سعی کنید در انتخاب سرویس قابلمه نهایت دقت را داشته باشید، در این صورت بابت هزینه‌ای که کردید، نگران نخواهید بود. فراموش نکنید که برای خرید قابلمه گرانیتی اصل می­توانید با مراجعه به سایت هوم دیش خریدی مطمئن و آسان را تجربه کنید.

عمر قابلمه گرانیتی

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که برای بسیاری از افراد در هنگام خرید قابلمه گرانیتی به وجود می‌آید این است که عمر و دوام این قابلمه‌ها چقدر است؟ در پاسخ باید به این نکته اشاره کنیم که اگر نوع اصل و استاندارد آن را خریداری نموده باشید، تا سال‌های سال می‌توانید از آن استفاده کنید. خوشبختانه ساختار ظروف گرانیتی، بسیار مقاوم و قدرتمند بوده و طول عمر بالایی دارند. حتی اگر شما بارها و بارها این ظروف را در معرض حرارت قرار دهید، باز هم روی سطح آن، هیچ اثری از ترک یا خوردگی مشاهده نخواهید کرد.

با وجود این که عمر قابلمه گرانیتی را ۵ سال تخمین زده‌اند، اما تجربه نشان می­دهد که اگر شما به خوبی از این ظروف مراقبت و نگهداری نمایید، حتی برای مدت زمان ۱۰ سال نیز می‌توانید از آن استفاده کنید و غذاهای خود را در آن طبخ بنمایید.

چگونه یک قابلمه گرانیتی اصل خریداری کنیم؟

اولین قدم برای خرید قابلمه گرانیتی اصل این است که به سراغ برندهای معتبر بروید و محصول مورد نظر را از فروشگاه‌های مطمئن خریداری کنید. باید به قیمت قابلمه گرانیتی توجه ویژه‌ای نمایید. بدون شک کالاهای اصل و اورجینال در بازار، با قیمت بیشتری نسبت به نمونه‌های تقلبی آن ارائه می‌شوند. بنابراین اگر قیمت قابلمه گرانیتی، ارزان‌تر از حد معمول بود، باید در تقلبی بودن آن شک کنید.

پارامتر بعدی که در هنگام خرید قابلمه گرانیتی اصل، می‌تواند به ما کمک زیادی نماید، توجه به شکل ظاهری قابلمه است. در هنگام خرید این محصول، به خوبی بدنه، قسمت داخلی، قسمت زیرین و درب قابلمه را مورد بررسی قرار دهید. روی سطح قابلمه گرانیتی تقلبی، می‌توان نواقصی مشاهده کرد. در ساختار قابلمه‌های تقلبی، از یراق آلات بی‌کیفیت استفادهمی شود و نام هیچ نوع برند معتبری را روی آن مشاهده نمی کنید.

قابلمه گرانیتی اصل، درون بسته‌بندی کاملاً سالم و بهداشتی قرار دارد. اگر به جعبه آن به خوبی دقت کنید، مشاهده خواهید کرد که نام برند تولید کننده، نشان استاندارد و تاییدیه وزارت بهداشت حک شده است؛ بنابراین می‌توانید با خیال راحت اقدام به خرید آن نمایید.

سخن پایانی

در پایان باید به این نکته اشاره کنیم که هیچ چیز در این دنیا، مهم‌تر از سلامتی انسان نیست. بنابراین علاوه بر این که باید در انتخاب مواد غذایی دقت کنیم و سالم‌ترین آن‌ها را به مصرف برسانیم، بلکه باید مواد غذایی را درون ظروف سالم و استاندارد طبخ کنیم. ظروف گرانیتی از جمله بهترین گزینه‌هایی هستند که در دسترس شما قرار دارند. البته این موضوع به شرط آن است که نوع اصل و اورجینال آن را خریداری کنید.

این روزها فروشگاه‌های معتبری در کشورمان هستند که برندهای معتبر انواع ظروف و قابلمه گرانیتی را در اختیار مشتریان خود قرار می­دهند. سایت هوم دیش یکی از بهترین مراکزی است که سال‌هاست در این زمینه به فعالیت مشغول می‌باشد. شما می‌توانید انواع ظروف اصل و مرغوب را از طریق  فروشگاه و سایت هوم دیش تهیه کنید و سلامتی خود و اعضای خانواده را تضمین نمایید. در ادامه مقاله کدام سایز قابلمه برای چند نفر مناسب است؟ را نیز مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا