کدام سرویس قابلمه برای پخت‌ و پز مناسب است؟

با بهترین سرویس های پخت و پز آشنا شویم

کدام سرویس قابلمه برای پخت‌ و پز مناسب است؟

خرید قابلمه‌ای که غذا را سالم نگه دارد، برای پخت‌وپز مناسب باشد و کیفیت بالایی هم داشته باشد، با وجود تنوع بالای انواع سرویس پخت‌وپز موجود در بازار، کار گیج‌کننده و نسبتاً دشواری به نظر می‌رسد. اما ما در این مقاله قصد داریم با معرفی انواع سرویس قابلمه و بررسی مزایا و معایب آن‌ها، به شما در این انتخاب کمک کنیم؛ بنابراین اگر قصد خرید یک سرویس پخت‌ و پز مناسب را دارید، تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

انواع سرویس پخت‌ و پز موجود در بازار

بسته به جنس قابلمه‌ها، کاربرد و مواد سازنده آن‌ها، سرویس پخت‌ و پز آشپزخانه از تنوع بالایی برخوردار است و به انواع گوناگونی تقسیم می‌شود. در ادامه هر یک از این سرویس‌ها را بررسی کرده و مزایا و معایب آن‌ها را بیان می‌کنیم. شما می‌توانید پس از مطالعه این مطالب، بسته به نیازتان از میان هر یک از این ظروف، قابلمه موردنظر خود را برای استفاده انتخاب نمایید.

سرویس پخت‌وپز پیرکس

اگر از اجاق‌های برقی برای آشپزی استفاده می‌کنید، قابلمه‌های پیرکس یکی از بهترین ظروف پخت‌وپز برای شما محسوب می‌شوند. اما چنانچه غذا را روی اجاق‌گازهای معمولی تهیه می‌کنید، قابلمه‌های پیرکس تحمل حرارت مستقیم و طولانی‌مدت را نخواهند داشت و ازاین‌رو، سرویس پخت‌ و پز پیرکس نمی‌تواند برای شما مناسب باشد.

مدل بی‌رنگ این ظروف جذابیت خاصی به آشپزی شما می‌بخشند، ضمن این که تا زمان وارد نشدن ضربه‌های محکم یا شوک حرارتی، قابلمه‌های پیرکس از مقاومت خوبی نیز برخوردار هستند. بااین‌حال به علت طراحی خاص این نوع ظروف، باید بادقت بالایی از آن‌ها نگهداری کرد.

سرویس قابلمه تفلون

قابلمه‌های تفلون ازاین‌جهت که غذا به آن‌ها نمی‌چسبد، روغن کمتری به کار می‌گیرند و شست‌وشوی آن‌ها راحت‌تر است، طرف‌داران زیادی در کشور ما دارند. بااین‌حال این دسته از انواع سرویس پخت‌وپز نمی‌توانند انتخاب کاملاً مناسبی به‌حساب بیایند، چراکه در ساخت آن‌ها از کادمیوم استفاده می‌شود؛ فلزی سنگین که به‌مرور وارد غذا می‌شود و احتمال ابتلا به سرطان و بیماری‌های خاص را افزایش می‌دهد. به همین خاطر توصیه می‌شود در هنگام استفاده از این ظروف، از قاشق‌های چوبی یا پلاستیکی استفاده کنید تا قابلمه برای مدت بیشتری خاصیت نچسب بودن خود را حفظ کند و سالم بماند.

از جمله مزایای مهم استفاده از این ظروف می‌توان به استفاده حداقلی از روغن، شست‌وشوی راحت و امکان استفاده در فر اشاره کرد. معایب این مدل قابلمه‌ها نیز شامل عمر کوتاه آن‌ها، امکان خش افتادن ته قابلمه و کاربرد نداشتن در حرارت بالا است.

سرویس پخت‌ و پز چدنی

سرویس پخت‌ و پز: قابلمه‌های چدنی عمر طولانی و وزن سنگینی دارند و برای پخت‌ و پزهای طولانی‌مدت با حرارت متوسط و بالا مناسب هستند. اگر در ساخت آن‌ها از آلومینیوم استفاده نشده باشد، گزینه بسیار مناسبی برای شما محسوب می‌شوند. سرویس قابلمه چدن اغلب قیمت بالایی دارند اما تنوع رنگ و طرح چندانی ندارند. ابن قابلمه‌ها در برابر حرارت بالا مقاوم هستند و می‌توان از آن‌ها در فر نیز استفاده کرد. اما از جمله معایب آن‌ها می‌توان به وزن سنگین، امکان زنگ‌زدگی و عدم شست‌وشو در ماشین ظرف‌شویی اشاره کرد.

سرویس قابلمه استیل

ابن مدل از سرویس پخت‌وپز از انواع دیگر قابلمه‌ها بهداشتی‌‌تر است، عمر مفید بیشتری دارد، زنگ نمی‌زند اما ممکن است در برابر شعله مستقیم بسوزد، چراکه حرارت را به‌سرعت انتقال می‌دهند. اگر باحوصله و بدون عجله با کمک آن‌ها آشپزی کنید، نتیجه خوبی خواهید گرفت. سعی کنید برای خرید این مدل قابلمه‌ها، به سراغ قابلمه‌ای بروید که کفی چندلایه دارد و غذا دیرتر در آن ته می‌گیرد.

از جمله مزایای قابلمه‌های استیل می‌توان به قابل‌استفاده بودن در فر، مقاوم بودن در برابر حرارت بالا و مناسب بودن برای آشپزی طولانی اشاره کرد. اما مهم‌ترین معایب این قابلمه‌ها نیز شامل مواردی همچون وزن سنگین، نبود امکان شست‌وشو در ماشین ظرف‌شویی و عدم تنوع رنگ و طرح است.

سرویس پخت‌ و پز سرامیکی

این سرویس پخت‌وپز درواقع سالم‌ترین، جدیدترین و پیشرفته‌ترین سرویس قابلمه به‌حساب می‌آید که طول عمر طولانی‌تری دارد و تا زمانی که دچار خراشیدگی و ساییدگی نشود، با خیال راحت می‌توانید از آن استفاده کنید. این مدل قابلمه‌ها چندلایه‌اند، حرارت را به‌خوبی منتقل می‌کنند اما قیمت آن‌ها بالاتر از سایر ظروف است و نگهداری از آن‌ها به‌دقت بیشتری احتیاج دارد. از جمله مزایای قابلمه‌های سرامیکی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انتقال حرارت مناسب
  • مقاومت بالا در برابر خراش
  • ظاهر زیبا و شیک
  • عدم ایجاد واکنش با مواد اسیدی یا قلیایی

معایب استفاده از این مدل قابلمه‌ها نیز شامل قیمت بالا، شکنندگی و وجود نسخه‌های غیراستاندارد آن در بازار می‌شود.

سرویس قابلمه گرانیتی

سرویس پخت‌ و پز: قابلمه‌های گرانیتی در قیاس با قابلمه‌های تفلون مقاومت بیشتری دارند و از بهداشت و سلامت بیشتری نیز برخوردار هستند. غذا در این مدل قابلمه‌ها دیرتر می‌سوزد و تمیزکردن آن‌ها نیز بسیار راحت است. این قابلمه‌ها نیز از فلز ساخته شده‌اند اما روکش آن‌ها از جنس سنگ گرانیت است. غذا در هنگام پخت در قابلمه‌های گرانیتی واکنش‌پذیری ندارد و دچار تغییر طعم نمی‌شود. این قابلمه‌ها کاملاً نچسب هستند و مصرف روغن را کاهش می‌دهند، شست‌وشوی آن‌ها راحت است و غذا در آن‌ها دیرتر می‌سوزد یا ته می‌گیرد. اما باید توجه داشته باشید تا در هنگام خرید این قابلمه‌ها، حتماً از برندهای مطمئن و استاندارد استفاده کنید تا نتیجه بهتری بگیرید.

سرویس پخت‌ و پز آلومینیومی

قابلمه‌ها آلومینیومی نیز از سالم‌ترین انواع سرویس پخت‌ و پز به‌حساب می‌آیند، چراکه حتی ورود آلومینیوم به دستگاه گوارش انسان مشکل‌ساز نیست. این قابلمه‌ها حرارت را به‌سرعت و یکنواخت پخش می‌کنند اما متأسفانه به‌راحتی در برابر ضربه تغییر فرم می‌دهند. ظروف مسی نیز امروزه دوباره به چرخه مصرف بازگشته‌اند. این قابلمه‌ها حرارت را به‌خوبی منتقل می‌کنند و برای آشپزی بسیار مناسب هستند.

سرویس قابلمه لعابی برای پخت‌ و پز

این سرویس پخت‌وپز اغلب برای گرم کردن کنسرو و پخت غذاهای آب‌دار مورد استفاده قرار می‌گیرد. این قابلمه‌ها اغلب از طرح و رنگ متنوعی برخوردار هستند و برای خرید جهیزیه گزینه مناسبی به حساب می‌آیند. به خاطر داشته باشید که در هنگام شست و شوی این سرویس پخت‌وپز، نباید از سیم ظرفشویی استفاده کنید، چراکه در صورت خط خوردگی باید آن‌ها را کنار بگذارید. لازم به ذکر است که طول عمر لعاب این ظروف محدود است و در اثر ضربه یا خط و خش از بین می‌رود.

جمع‌بندی

در این مقاله به معرفی انواع سرویس پخت‌وپز پرداختیم و مزایا و معایب هر یک از سرویس‌های قابلمه را مورد بررسی قرار دادیم تا انتخاب از میان آن‌ها برای شما راحت‌تر باشد. شما می‌توانید بسته به نیاز شخصی خود و بودجه‌ای که برای این کار در نظر گرفته‌اید، از میان انواع گوناگون سرویس پخت‌وپز انتخاب کنید. اگر قصد خرید هریک از این محصولات را دارید، می‌توانید به سایت هوم دیش مراجعه کرده و خریدی راحت و بی‌دردسر را تجربه کنید.

شما با مراجعه به این‌سایت به آدرس اینترنتی www.homedish.ir  می‌توانید ضمن مقایسه انواع سرویس پخت‌وپز، از ویژگی و قیمت هر یک از آن‌ها آگاه شوید و با یک انتخاب آگاهانه خرید خود را تکمیل کنید. هوم دیش انواع سرویس پخت‌ و پز را با بالاترین کیفیت به شما ارائه می‌کند. از همراهی شما سپاسگزاریم.

در ادامه این مقاله مهمترین عوامل در انتخاب قاشق‌ چای‌ خوری چیست؟ را نیز مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا