کتری و قوری بهتر است یا سماورهای قدیمی؟

راستی واقعا استفاده از کدوم بهتره؟ کتری و قوری یا سماور

کتری و قوری بهتر است یا سماورهای قدیمی؟

کتری و قوری بهتر است یا سماورهای قدیمی؟ آیا به دنبال کتری متناسب با نیاز خود هستید؟ جمع و جور، شیشه ­ای با فیلتر چای یا سماور برای تعداد زیاد؟ در این مقاله قصد داریم به این موضوع مهم بپردازیم که کدام یک از این موارد یعنی ست کتری و قوری بهتر است یا سماورهای قدیمی انتخابی مطلوب به شمار می آیند؟ صحبت کنیم. با ما همراه باشید زیرا مطالب جذاب و خواندنی را برای شما گردآوری نموده­ایم که مطمئنا بسیار کاربردی خواهند بود و در خرید بهتر و آگاهانه ­تر به شما کمک می‌کنند.

کتری و قوری بهتر است یا سماورهای قدیمی؟/ کدام یک را انتخاب کنیم؟

خرید یک ست کتری و قوری یا حتی استفاده از همان سماورهای قدیمی می­ تواند، لذت مصرف یک چای صبحگاهی داغ را برای شما به ارمغان بیاورد. اگرچه همه انواع کتری، از کتری قوری شیردار تا کتری قوری لوله دار و کتری قوری روگازی، یک کار را انجام می­ دهند و آن هم تهیه آب جوش برای چای است؛ اما روش استفاده از آنها تقریبا کمی با هم متفاوت است. در ادامه به ویژگی­ ها و مزایای استفاده از کتری و سماور می­ پردازیم تا بتوانید با شناخت بیشتر، تصمیم­ گیری بهتری داشته باشید.

اهمیت استفاده از سماور

سماورها به هر شکلی که باشند (چه سماورهای قدیمی و جدید)، همگی عملکرد مشابهی دارند. انواع بی‌شماری سماور در بازار وجود دارند که از مس، برنج، روی، چدن و فولاد تولید شده ­اند. جالب است بدانید که استفاده از سماور یک روش ساده اما مناسب برای تهیه چای و همچنین مایه مباهات فرهنگی است.

سماور در اصل یک کتری بزرگ و گلدانی شکل برای نگهداری آب گرم است که در کناره آن یک شیر آب برای خروج آب وجود دارد. سطح بالایی آن دارای یک ناحیه صاف است که قوری روی آن قرار می­ گیرد. چای داخل قوری به جهت اینکه از طریق بخار آب درون سماور به جوش می­ آید بسیار داغ است.

 پس از ریختن مقداری چای در فنجان، آن را با آب داغ اضافی از کتری رقیق می­ کنند تا که نوشیدنی به غلظت مورد نظر، برسد. یکی دیگر از وجوه مثبت استفاده از سماور این است که در تمام طول روز، آب جوش در خانه شما وجود دارد. به همین جهت می ­توانید فورا چایم دم نمایید و نوش جان کنید.

اهمیت استفاده از ست کتری و قوری

ست کتری و قوری به دلیل استفاده روزمره برای درست کردن چای، یکی از پرمصرف ­ترین لوازم آشپزخانه به شمار می­ آید. روش کار به این شکل است که چای خشک به همراه آب را در درون قوری می ­ریزید و روی کتری قرار خواهید داد. بخار آب درون کتری باعث دم کشیدن چای داخل قوری می‌شود. ست کتری و قوری به لحاظ شکل ظاهری و حتی جنس دارای انواع متنوعی هستند. برخی از این ست­ ها شامل موارد زیر است:

کتری و قوری روگازی چیست؟

بهتر است بدانید کتری قوری روگازی که در واقع همان کتری­ های معمولی هستند و در طراحی­ های متنوع به لحاظ رنگ و ابعاد، تولید می­ شوند، مستقیما روی اجاق گاز قرار می­گیرند. کتری قوری روگازی از هر جنس و مدلی که باشد، تفاوتی در عملکرد ندارند. روش کار بسیار ساده است، کافیست به اندازه لازم، آب در داخل کتری بریزید و آن را روی شعله اجاق گاز قرار دهید تا به واسطه حرارت مستقیم، به نقطه جوش برسد. اینکه چقدر طول می­ کشد تا آب جوش آید به مقدار آب داخل کتری و میزان شعله اجاق گاز بستگی دارد.

کتری قوری لوله دار

اما بپردازیم به نوع دیگر ست کتری و قوری که عموما به عنوان کتری قوری لوله­ دار شناخته می­ شود. کتری­ های قدیمی، لوله­ ای دارند که جریان آب داخل آن را به سمت فنجان، هدایت می ­کند. تهیه چای با استفاده از کتری قوری لوله ­دار شاید برای مقدار کم آب، پاسخگو باشد اما به طور حتم وقتی که می‌خواهید برای تعداد زیادی مهمان چای درست کنید، چندان کاربردی نیستند. چون بلند کردن، خم کردن و ریختن آب در درون استکان سخت و دشوار خواهد بود.

طعم چای تهیه شده در سماور بهتر است یا ست کتری و قوری؟

مادربزرگ­ ها همیشه سماورهای سنتی در کنار سفره صبحانه خود داشتند که چای خوش طعم و لذیذی را برای شما آماده می ­کردند. اگرچه با تغییر سبک زندگی، تمام جنبه­ های زندگی انسان حتی نحوه تهیه چای نیز تغییر کرده و شکل جدیدی دارد. اما قطع به یقین هیچ چیزی جای لذت نوشیدن چای به عمل آمده در سماورهای قدیمی را نمی­گیرد.

با وجود طعم و عطر به یادماندنی چای تهیه شده در سماورهای قدیمی، امروزه برخی انواع ست کتری و قوری به ویژه نوع لعابی در بازار موجود هستند که آنها نیز به نوبه خود، عطر و طعم چای خوشمزه را برای شما به همراه میاورند. در سبک زندگی امروز، سماورها برخلاف گذشته، بیشتر جنبه دکوراتیو پیدا کرده­ اند و چندان کارایی عملی ندارند.

به همین جهت در صورتی که هنوز تصمیم نگرفته­ اید سماور بخرید یا کتری و قوری به شما پیشنهاد می‌کنیم سری به صفحه محصولات مرتبط با فروش کتری و قوری هوم دیش بزنید. کتری و قوری با توجه به این که بسیار سبک­تر از سماور هستند و تمیزی و نظافت راحت­تری دارند برای زندگی­های کنونی بهترین گزینه هستند.

نکات مهم در زمان خرید ست کتری و قوری

 زمانی که قصد خرید ست کتری و قوری را داشتید بهتر است به موارد زیر دقت کافی را داشته باشید:

  • توجه به ظرفیت کتری و قوری

اولین و مهمترین نکته­ای که در زمان خرید ست کتری و قوری باید لحاظ بفرمایید این است که به ابعاد و ظرفیت آن، توجه ویژه داشته باشید. اینکه برای چند نفر، چای دم می­کنید رابطه مستقیمی با انتخاب شما خواهد داشت. اگر برای تعداد نفرات محدود، چای دم می­ کنید، ابعاد کوچک قوری و کتری برای شما مناسب خواهد بود. در غیر این صورت، ظرفیت بزرگتر را انتخاب کنید.

هر اندازه که دهانه کتری گشادتر باشد، به همان نسبت راحت ­تر تمیز می ­شود. وقتی درون قوری، چای درست می­کنید، لکه ­های قهوه­ای رنگ در درون دهانه، ایجاد می­شود. به همین دلیل بهتر است قوری­ هایی با دهانه گشاد انتخاب نمایید تا به راحتی قابل شستشو باشند.

استیل، پیرکس، روی، چدن و غیره جنس انواع ست کتری و قوری را تشکیل می­ دهند. جوشاندن آب در داخل هر یک از این­ها مزایای ویژه خود را دارد. پس باید جنس بدنه را به دقت انتخاب کنید و خریداری نمایید.

نتیجه ­گیری

این که مایل هستید سماور بخرید یا این که به دنبال یک ست قوری و کتری مناسب و زیبا هستید، فرقی ندارد، تصمیم و انتخاب با شماست. تمامی محصولات مورد نظر شما در مجموعه فروشگاهی هوم دیش موجود است و با قیمت بسیار مناسب عرضه می­ شود. آنلاین سفارش دهید و درب منزل تحویل بگیرید، به همین راحتی. می توانید در ادامه مقاله تشخیص قابلمه گرانیتی اصل از تقلبی را نیز مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا