نگاهی کلی به مدل‌ های مختلف قاشق چنگال

آشنایی کامل با انواع گوناگون قاشق و چنگال

نگاهی کلی به مدل‌ های مختلف قاشق چنگال

مدل‌ های مختلف قاشق چنگال: قاشق و چنگال‌ها از پرکاربردترین و مهم‌ترین سرویس‌ها برای تکمیل هر سفره‌ای هستند. وسایلی ریز نقش اما واقعاً تأثیرگذار که در نهایت مکمل دیگر ظروف شما هستند. این وسایل نقش بسزایی در ایجاد هارمونی بین تمام سرویس‌های آشپزخانه را دارند؛ ازاین‌رو، انتخاب آن‌ها همیشه کمی دلهره‌آور است. باید بدانید که در انتخاب بهترین نوع قاشق و چنگال نه‌ تنها زیبایی و هارمونی با وسایل دیگر، بلکه کیفیت و کارایی هم بسیار حائز اهمیت است. در این گفتار انواع مختلف قاشق چنگال را به شما معرفی خواهیم کرد.

انواع قاشق چنگال

انواع مختلفی از قاشق‌ها برای سرو یا خوردن انواع مختلف غذا وجود دارد. چنگال‌ها اغلب به همراه قاشق‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند یا به ‌طور مستقل به سرو تکه‌های غذا کمک می‌کنند. انواع قاشق چنگال که معمولا ًبه ‌صورت همزمان استفاده می‌شوند، نسبت به انواع مختلفی از این وسایل که به ‌صورت جداگانه کاربرد دارند، از تنوع کمی برخوردار هستند. به ‌طور کلی در مورد انواع مختلف قاشق و چنگال ازنظر کاربرد می‌توان دسته‌بندی زیر را در نظر گرفت.

قاشق چنگال غذاخوری (قاشق رومیزی)

این مدل قاشق رایج‌ترین نوع قاشق است که دارای فنجان گرد دراز است و برای خوردن غذاهای اصلی استفاده می‌شود. چنگال غذاخوری معمولاً چنگالی چهار تیغه و در اندازه همان قاشق غذاخوری است.

قاشق چنگال سالاد

این قاشق چنگال معمولاًبزرگ‌تر از قاشق و چنگال غذاخوری است ‌و به مخلوط کردن و سروسالاد کمک می‌کند.

انواع کاربرد مدل‌ های مختلف قاشق چنگال

قاشق چنگال دسر

این‌ نوع کوچک‌تر از قاشق‌های غذاخوری هستند و برای دسر استفاده می‌شوند.

قاشق سوپ‌خوری

یک فنجان گرد بزرگ‌تر از قاشق غذاخوری دارد. طول آن به ‌اندازه یک قاشق غذاخوری است.

قاشق‌های چای/ قهوه

این قاشق‌ها از نظر طول و اندازه فنجان کوچک‌تر از قاشق دسر هستند. از این قاشق‌ها برای همزدن چای یا قهوه استفاده می‌کنیم.

قاشق سودا

اما قاشق سودا، قاشق نوشیدنی با دسته ‌بلندی است که به قاشق کمک می‌کند تا به ته لیوان بلند برسد.

چنگال دسر

این مدل چنگال­ها از چنگال غذاخوری کوچک‌تر هستند. با توجه به دسر خاصی که سرو می‌شود، یک چنگال دسر ممکن است باریک یا پهن باشد و دارای شاخه‌های محکم یا ظریف باشد. این چنگال‌ها بیشتر در رستوران‌ها و کافه‌های مجلل و مهمانی‌های خیلی خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند.

چنگال صدف

از طرف دیگر چنگال‌های صدف، ظاهری بسیار منحصربه‌فرد دارند. این چنگال‌ها علاوه بر صدف، همان‌طور که از نامشان پیداست، اغلب برای ترشی و تزیین استفاده می‌شود. چنگال‌های کوچکی هستند که با سرهای کوچک و بندهای تیز به ‌گونه‌ای طراحی ‌شده‌اند که از مواد غذایی لغزنده عبور کنند. این مدل چنگال معمولاً دسته‌ای کوتاه‌تر و باریک‌تر دارد و خوردن چیزهایی مانند زیتون، صدف و سایر لقمه‌های کوچک غذا را آسان‌تر می‌کند.

چنگال غذاهای دریایی

این نوع چنگال برای سرو غذاهای دریایی مناسب است، مثلاً چنگال‌های خرچنگ باریک و دراز هستند و فقط دو قلاب کوچک دارند. این قلاب‌ها تیز و کمی خمیده برای حفاری در شکاف‌های کوچک و پوسته غذاهای دریایی مناسب هستند. در میان انواع مختلف چنگال غذای دریایی، چنگال‌های ماهی شباهت زیادی به چنگال‌های شام دارند، اما پهن‌تر هستند و سر مربعی شکل دارند.

چنگال سرو

یکی از انواع چنگال، چنگال‌های سرو هستند که بزرگ‌ترین اندازه را در بین انواع مختلف چنگال دارند. این چنگال‌ها برای صرف غذا مناسب نیستند. در عوض آن‌ها برای برداشتن یا جدا سازی غذا از ظرف سرو و سپس انتقال آن به بشقاب غذاخوری طراحی ‌شده‌اند. چنگال‌های سرو معمولاً دارای سر بزرگ و مربعی با سه یا چهار بند پهن و مسطح هستند. بعضی از انواع چنگال سرو با هدف کاربردی خاص مقابل برداشتن غذاهای گوشتی ساخته‌ شده‌اند و برخی دیگر از آن‌ها جنبه تزیینی و فرمالیته دارند.

سایر مدل‌ های مختلف قاشق چنگال

در دسته‌بندی‌های دیگری انواع قاشق و چنگال ازنظر وزن، جنس و…هم‌ طبقه­بندی می‌شوند. اما چون این دسته‌بندی‌ها به ‌طور کلی شامل موارد متنوعی نیستند و بیشتر قاشق و چنگال‌ها معمولاً جنس استیل دارند، آن‌ها را تشریح نکردیم. انواع قاشق و چنگال از نظر جنس می‌تواند شامل قاشق چنگال‌های غذاخوری استیل ضد زنگ با روکش نیکل، استیل با روکش طلا، استیل به روکش نقره و… باشند.

 البته انواع فلزهای دیگر مانند فولادهایی معمولی هم برای تولید قاشق و چنگال مورد استفاده قرار می‌گیرند که به دلیل نداشتن کیفیت کافی از آن‌ها استقبالی نمی‌شود. علاوه بر این، برخی از سرویس‌های قاشق چنگال که از جنس پلاستیک و یا سرامیک هستند، به دلیل ویژگی‌های متریال‌شان ممکن است به ‌راحتی تغییر رنگ بدهند.

انواع مدل‌ های مختلف قاشق چنگال از نظر طرح

قاشق چنگال‌ها در زمینه طرح تنوع بسیار بالا و بی‌نظیری دارند تا با تمامی سلیقه‌ها منطبق شوند. از پرفروش‌ترین طرح‌های قاشق چنگال موجود در بازار، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

طرح فلورانس

این طرح برای افرادی با سلیقه مدرن که به دنبال قاشق چنگالی با طرح ساده ولی لوکس هستند، گزینه بسیار مناسبی است. جنس این طرح از نوع فولاد ضد زنگ (استلنس استیل) است و مقاومت بالایی در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی دارد.

طرح پالرمو

اما طرح پالرمو هم با استفاده از خطوط کشیده، یک طراحی زیبا، ظریف و منحصر به‌ فرد دارد. جنس این طرح نیز از نوع فولاد زنگ نزن (استلنس استیل) است و قابلیت استفاده در ظرف‌شویی را هم دارد. به ‌طور کلی بخشی از ظاهر این طرح به‌ صورت مات و بخشی از آن‌ هم به ‌صورت براق طراحی ‌شده است.

طرح ونیز

انتهای قاشق و چنگال طرح ونیز به‌ صورت دالبر است و در عین سادگی از ظرافت و زیبایی خاصی برخوردار است. این مدل قاشق و چنگال در دو رنگ تمام نقره‌ای و نقره‌ای با حاشیه طلایی تولید و عرضه می­­گردد. علاوه بر این، این سرویس از جنس (استلنس استیل) است.

طرح آمپریال

یکی دیگر از طرح­ها، طراحی کلاسیک طرح آمپریال سبب شد تا این سرویس به یکی از لوکس‌ترین و پرفروش‌ترین طرح‌های قاشق چنگال برند ناب استیل تبدیل شود. این طرح در رنگ‌های استیل براق، استیل با لبه طلایی و طلایی PVD در بازار موجود است.

طرح برلین

بهتر است بدانید طرح برلین نیز یکی دیگر از سرویس‌های قاشق و چنگال پرفروش است. این سرویس هم از جنس فولاد زنگ نزن با پوشش نیکل و کروم است. این طرح دارای برجستگی و فرورفتگی و نقش بسیار ظریف است.

طرح واریان

این مدل قاشق چنگال دارای نقوش نامنظم و کاملاً منحصر به‌ فرد است. سرویس طرح واریان تنها به رنگ استیل براق تولید و به بازار ارائه می­گردد. این سرویس از جنس فولاد زنگ نزن است و مقاومت بالایی در برابر خوردگی و… دارد.

انواع مدل‌ های مختلف قاشق چنگال ازنظر رنگ

سرویس‌های قاشق و چنگال از نظر رنگ‌بندی هم دارای تنوع بالایی هستند. در حال حاضر سرویس‌های قاشق و چنگال به رنگ­های استیل براق، مات، سیلور، طلایی، مسی، برنزی، رزگلد، مشکی، پلاتینی، هفت‌رنگ و رنگی تولید می‌شوند. افراد با توجه به نوع سلیقه، جنس، قیمت، ست‌پذیری با سرویس غذاخوری و برخی عوامل دیگر رنگ سرویس قاشق و چنگال موردنظرشان را انتخاب می‌کنند. این سرویس‌ها می‌توانند به ‌صورت تک‌رنگ و ترکیبی یا ترکیب مات و براق باشند.

 اگر چه قاشق و چنگال‌های تمام نقره‌ای و یا تمام طلایی طرفداران بیشتری دارند، اما با تولید قاشق و چنگال‌های ترکیبی این رنگ­ها به سرعت و پرطرفدار شدند. سرویس‌های قاشق و چنگال با توجه به جنسشان رنگ‌های مختلفی دارند. به این صورت که جنس پلاستیک یا سرامیک به ‌صورت رنگی، جنس مسی به رنگ مسی، متریال برنز به رنگ برنزی و مابقی رنگ‌ها نیز اغلب از جنس فولاد زنگ نزن (استیلنس استیل) ساخته ‌شده‌اند. با وجود تنوع در رنگ سرویس‌های قاشق و چنگال، اما همچنان امروزه رنگ استیل، طلایی و سپس ترکیب این دو رنگ از رنگ‌های پرفروش، پرطرفدار و لوکس سرویس‌های قاشق و چنگال هستند.

مدل‌ های مختلف قاشق چنگال کدامند؟

در این گفتار اطلاعاتی در مورد انواع قاشق و چنگال و دسته‌بندی‌های رایج آن‌ها ارائه شد. اگر چه قاشق و چنگال‌های غذاخوری مهم‌ترین و پرکاربردترین انواع قاشق و چنگال‌ها هستند؛ اما آشنایی با دیگر انواع قاشق و چنگال هم خالی از لطف نیست و می‌تواند در خرید یک سرویس  برای پذیرایی کامل و بی‌نقص مؤثر باشد. در نهایت انتخاب قاشق و چنگال‌های غذاخوری و سایر انواع این وسایل باید به‌گونه‌ای انجام شود که هم کاربردی باشند و هم به زیبا و شیک‌تر شدن وسایل پذیرایی کمک کنند. برای خرید هر مدل از قاشق و چنگال­هایی که در این مطلب بیان شد ،کافی است سری به سایت هوم دیش بزنید. در ادامه مقاله سرویس قاشق چنگال چه مارکی خوبه؟ را نیز بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا