نحوه تشخیص قابلمه چدن اصل

چگونه تشخیص دهیم قابلمه چدن اصل هست یا نه

نحوه تشخیص قابلمه چدن اصل

نحوه تشخیص قابلمه چدن اصل: این روزها قابلمه­ ها را از جنس­های بسیار مختلفی می­ سازند و هر کدام هم طرفداران خاص خود را دارند. متاسفانه یکی از معضلاتی که خریداران ممکن است با آن مواجه شوند خریدن جنس تقلبی است. قابلمه چدن اصل با توجه به این که جنس بسیار عالی و مرغوبی دارد، کمی نسبت به دیگر قابلمه­ها پر طرفدارتر است. این امر موجب شده تا برخی از افراد سودجو دست به تولید قابلمه­ های تقلبی، تحت عنوان چدن بزنند. در این مطلب سعی داریم تا شما را با شیوه تشخیص قابلمه چدن اصل آشنا کنیم.

قابلمه چدنی

یکی از وسایل و تجهیزاتی که در پخت و پز از حدود 2000 سال پیش مورد استفاده قرار می­دادند، قابلمه­ های چدنی هستند. علت این انتخاب را می­توان عمر بالا و نگهداری ساده این محصول دانست، همچنین مواد غذایی کمتر به بدنه آنها می­ چسبد و به سادگی تمیز می­ شوند. از نکته­ های مهم در زمان استفاده از قابلمه­ های چدنی مقدار استفاده آب برای پخت و پز نسبت به سایر قابلمه ­ها است؛ به این معنی که در قابلمه­ های چدنی آب کمتر بخار می­شود و از آب کمتری استفاده خواهد شد.

آشنایی با قابلمه چدنی نالینو

برند معروف و محبوب نالینو مدت­ها است که اقدام به تولید قابلمه چدنی نالینو می­کند. در این مدل از قابلمه ­ها از برجستگی­ هایی گنبدی شکل استفاده کرده ­اند که باعث می­شود برنج و مواد غذایی حتی نسبت به سایر قابلمه­ های چدنی کمتر به کف آنها بچسبد. به این ترتیب ویتامین ­های درون مواد غذایی بیشتر حفظ خواهند شد؛ در نتیجه غذاهایی لذیذتر و مطبوع­تر خواهید داشت.

نالینو در تولید قابلمه­ های چدنی، دقت لازم را به خرج داده است تا برای تمام ظرفیت­ ها قابلمه مورد نظر را بسازد. بیشتر افرادی که به دنبال قابلمه چدنی هستند بهترین مارک را برای خرید خود، نالینو می‌دانند. زیبایی، کیفیت، دوام و… تنها بخشی از ویژگی­ های این محصولات هستند. در حال حاضر یکی از کالاهایی که در بازار بسیار بیشتر بانوان به دنبال آن هستند قابلمه نالینو است.

چگونگی تشخیص قابلمه چدنی اصل از غیر اصل

متأسفانه در بازار فروش لوازم و ظروف آشپزخانه شاهد فروش قابلمه ­های چدنی غیراصل هستیم که در زمان خرید باید دقت لازم را به خرج داد. جهت تشخیص قابلمه چدنی اصل از غیر اصل راهکارهای بسیار ساده ­ای وجود دارد. دقت داشته باشید که چدن ترکیبی از فلز آهن و کربن 2 تا 4 درصد است و در بعضی از مواقع سیلیسیم را نیز به آن اضافه می­نمایند. درمقابل سائیدگی و حرارت­ های بالا بسیار مقاوم هستند. پس اگر پس از خرید و استفاده متوجه شدید قابلمه شما این خصوصیات را ندارد، جنس خریداری شده اصل نیست.

قابلمه­ های چدنی نیاز به روکش تفلون ندارند و همین موضوع باعث می­شود مضرات جداسازی و ریختگی مواد تفلون را به درون غذا نداشته باشیم. در ادامه مطلب سعی داریم تا روش ­های تشخیص قابلمه­ های چدنی اصل از غیر اصل و تقلبی را برای شما بیان کنیم. این موارد را حتما مطالعه کنید و در زمان خرید به آن ها توجه ویژه داشته باشید.

استفاده از آهن ربا

تولیدکنندگان ظروف و قابلمه­ های چدنی تقلبی با افزودن مواد غیر استاندارد و ارزان قیمت و رنگ آمیزی محصول، اقدام به تولید قابلمه­ های چدنی غیر اصل و تقلبی می­نمایند. پایه و اصل چدن از فلز آهن است و آهن ربا به سادگی به طرف آهن جذب می­گردد. هرچه آهن موجود خالص­تر باشد آهن ربا محکمتر به آن می­چسبد. شما نیز می­توانید با استفاده از یک آهن ربا از اصالت قابلمه چدنی اطمینان حاصل کنید چون آهن ربا به چدن می­چسبد.

تشخیص چشمی و بصری

قابلمه ­های چدنی اصل سطحی ناصاف دارند و چنانچه در آنها دقت فرمائید، درسطح آنها شاهد نقطه ­های برجسته و بسیار ریز خواهید بود.

شکننده بودن

شما قابلمه چدنی اصلی را که کج و کوله باشد یا در بدنه آن فرورفتگی داشته باشد مشاهده نخواهید کرد. مطمئن باشید یک قابلمه چدنی با فرورفتگی­ های ناشی از برخورد با جسم سخت، یک قابلمه چدنی اصل نیست.

سایر روش های تشخیص  قابلمه چدن اصل

برای تشخیص قابلمه چدنی اصل به این موارد نیز می ­توانید توجه فرمائید:

  • رنگ داخل و خارج آن باید یک نواخت و یک دست باشد. ( کم رنگ و پر رنگ یا دو رنگ نباشد)
  • قابلمه ­های چدنی به دلیل استفاده از آهن چنانچه در معرض و مجاورت بلند مدت رطوبت قرار گیرند دچار زنگ زدگی می­شوند. اگر قابلمه چدن چنین خصوصیتی را نداشته باشد باید به اصل بودن آن شک کرد.

نکات لازم برای افزایش طول عمر و بالا رفتن کارائی قابلمه چدنی

برای این که قابلمه چدن شما طول عمر بالایی داشته باشد و بتوان برای سال­ های متوالی از آن استفاده کرد نیاز است تا موارد زیر را رعایت فرمایید:

  • قبل از ریختن مواد غذایی و اقدام به طبخ غذا آن را روی حرارت بگذارید تا کمی گرم شود.
  • برای تمیزی این قابلمه از وسایل تیز و سفت مثل قاشق یا چنگال آهنی استفاده نکنید. ترجیحاً قاشق یا ابزار چوبی مناسب­تر است.

سخن پایانی

با توجه به مواردی که بیان شد به طور قطع متوجه شدید که به چه دلایلی قابلمه ­های چدن غیر اصل در بازار وجود دارند. از ورود این قابلمه ­های تقلبی نمی ­توانیم جلوگیری کنیم؛ اما می ­توانیم در انتخاب دقت لازم را به خرج داد تا به دام سودجویان گرفتار نشویم.

پیشنهاد می ­شود قبل از اقدام به انتخاب و خرید سرویس قابلمه چدن به سراغ سایت های معتبر تخصصی و فروشگاه­ های آنلاین بروید. ضمن مطالعه و بررسی و مشاهده تصاویر مربوطه از مشاوره کارشناسان آن سایت نیز بهره مند شوید.

از جمله سایت­های تخصصی و معتبر می­توان به سایت فروشگاهی هوم دیش اشاره کرد. هوم دیش با سال­ها تجربه و تخصص قادر است بهترین و مناسب­ ترین قابلمه چدنی اصل به شما ارائه دهید. ضمانت­ اصالت کالا و پشتیبانی­ های فنی بصورت آنلاین دراختیار شما قرار خواهد گرفت. در این مطلب سعی داشتیم تا شما را با نحوه تشخیص قابلمه چدن اصل آشنا کنیم. از همراهی شما تا پایان سپاس گزاریم. در ادامه مقاله نکته ­هایی که در انتخاب سرویس غذاخوری باید رعایت کنیم را نیز مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا