مراقبت و استفاده از لوازم استیل ضد زنگ

لوازم استیل ضد زنگ را چگونه نگهداری کنیم؟

مراقبت و استفاده از لوازم استیل ضد زنگ

مراقبت و استفاده از لوازم استیل ضد زنگ: در ساخت لوازم استیل ضدزنگ، معمولا ترکیباتی بکار می­رود که نسبت به لوازم آهنی در مقابل حرارت، خراشیدگی و ساییدگی مقاومت بیشتری دارند و در عین‌ حال دارای وزن سبک‌تری هم هستند. امروزه، بسیاری از وسایل موجود در آشپزخانه مانند سرویس قاشق و چنگال، انواع ظروف، کتری و قوری و … دارای جنس بدنه استیل ضدزنگ هستند. مراقبت از ظروف استیل مستلزم دقت بالایی است که در این مطلب سعی داریم شما را با این نکات بیشتر آشنا کنیم.

انواع ظروف استیل

ظروفی که در آشپزخانه به‌ کارگیری می‌شوند دارای شکل‌هایی متفاوت و جنس‌هایی مختلف هستند. نمونه‌ای از این ظروف که بسیار پرکاربرد هست ظروف استیل ضدزنگ هستند. این ظروف در شکل‌های مختلف مانند کتری، قابلمه، تابه و … دیده می‌شود. ظروف استیل دارای سطح صافی هستند. این سطح صاف باعث می‌شود که میکروب‌ها نتوانند در آنجا رشد کنند. صاف بودن سطح این ظروف و مقاومت زیاد این ظروف سبب شده است که طرفداران زیادی را به‌ سوی خود جلب کند. موادغذایی باید داخل ظروف استیل ضدزنگ پخته شوند که در مقابل خوردگی نمک و اسید مقاوم هستند.

روی سطح وسایل استیل ضدزنگ، یک‌لایه محافظ قرار دارد که این لایه ممکن است بر اثر استفاده از سیم ظرف‌شویی، کم‌کم  از بین برود. در نتیجه آب و مواد پاک‌کننده  به درون استیل نفوذ می‌کنند و ظرف خراب‌ خواهد شد و درخشش اولیه خود را از دست می‌دهد.

نکات مراقبتی از قاشق، چنگال و کارد استیل

اگر نکاتی که بیان می­کنیم را رعایت کنید می‌توانید به ماندگاری بیشتر قاشق و چنگال استیل کمک کنید. برای پاک شدن لکه‌های روی قاشق و چنگال، حتما از شوینده‌هایی که مخصوص لوازم استیل هستند استفاده کنید. در صورتی که قاشق و چنگال با مواد اسیدی در تماس بودند آن‌ها را با آب شستشو دهید.

 اگر می‌خواهید برای شستشوی قاشق و چنگال از ماشین ظرف‌شویی استفاده کنید حتما طبق دفترچه راهنمای ماشین پیش بروید. برای اینکه به قاشق و چنگال آسیبی وارد نشود و در آن‌ها لکی ایجاد نشود، باید در محیطی نگهداری شوند که دارای رطوبت نباشد. اگر قصد شستن کارد استیل توسط ماشین ظرف‌شویی را دارید، سر کارد را به‌ طور برعکس در ماشین قرار دهید.

در شستشوی قاشق و چنگال کمتر از سیم ظرف‌شویی استفاده کنید؛ چرا که این کار خراشیدگی در آن‌ها به وجود می‌آورد و درخشندگی خود را از دست می‌دهند. سرویس قاشق و چنگال نباید همراه با ظروف نقره در ماشین ظرف‌شویی شستشو شوند؛ چون این کار سبب تیرگی ظروف می‌شود. در زمان آبکشی ظروف توسط ماشین ظرف‌شویی نباید کار ماشین را متوقف کنیم چون ممکن است قاشق و چنگال آسیب ببینند و لک‌دار شوند. از مواد پاک‌کننده قوی برای شستشوی قاشق و چنگال استفاده نکنید. این کار باعث نابودی روکش استیل آن می‌شود. برای اینکه درخشندگی سرویس قاشق و چنگال حفظ شود آن‌ها را به ‌صورت دستی بشویید و سپس خشک نمایید. برای از رفع لکه‌های رنگین‌کمانی از روی قاشق و چنگال استفاده از آبلیمو توصیه می‌شود.

تمیز کردن و مراقبت و استفاده از لوازم استیل ضد زنگ

برای اینکه وسایل استیل از طول عمر زیادی برخوردار باشند همیشه آن‌ها را با پدهایی که دارای جنس نرمی هستند تمیز کنید. هرگز سیم ظرف‌شویی را برای تمیزی وسایل استیل ضدزنگ به کار نبرید. وسایل استیل از بافت خاصی برخوردارند. برای اینکه این وسایل، دارای کیفیت بالاتری باشند زمانی که آن‌ها را تمیز می‌کنید این کار را در همان جهت بافت انجام دهید. نکته قابل‌ توجه این است که وسایل استیل درگذر زمان کمتر دچار لک می‌شوند.

برای تمیزی لوازم استیل، حتما از شوینده‌های استیل ضدزنگ استفاده کنید. این مواد لکه‌هایی که بر اثر آب سخت یا غذا روی ظروف استیل مانده‌اند را به ‌طور کامل پاک می‌کنند و باعث درخشندگی آن‌ها می‌شوند. در ادامه موادی را معرفی می‌کنیم که می‌توانند جایگزین شوینده‌های استیل ضدزنگ شوند.

برای اینکه لکه‌های آهکی که به ظروف استیل چسبیده‌اند را از بین ببرید، از سرکه سفید استفاده کنید. استفاده از مایع ظرف‌شویی به همراه یک پارچه نرم در این مورد کاربردی است. از روغن‌زیتون جهت جلا دادن لوازم استیل می­توانید بهره بگیرید.

مراقبت از ظروف پخت ‌و پز استیل

زمانی که می‌خواهید از ظروف پخت‌وپز استیل برای اولین بار استفاده کنید، باید در ابتدا آن‌ها را با مواد شوینده و آب داغ شستشو دهید. سپس باید آن­ها را با دستمال خشک ‌کنید. بعد از پخت غذا در این ظروف، آن‌ها را داخل آب بگذارید و بعد با موادشوینده شستشو دهید و در انتها ظروف را خشک‌ کنید. این کار به حفظ درخشندگی و زیبایی آن‌ها کمک می‌کند. اگر می‌خواهید کار شستشوی این ظروف را بر عهده ماشین ظرف‌شویی بگذارید، حتما از یک شوینده مناسب استفاده کنید و در انتهای شستشو، ظروف را با یک دستمال خشک نمایید. برای شستشوی ظروف استیل از پدهای خشن و یا پاک‌کننده‌های قوی استفاده نکنید. در زمان هم زدن غذا از قاشق‌هایی استفاده کنید که خش کمتری به ظروف وارد می‌کند.

نکاتی که در استفاده از ظروف استیل باید رعایت شود

این ظروف هرگز نباید تحت شرایط حرارت بالا قرار گیرند؛ چون باعث آسیب جدی به آن‌ها می‌شود. حرارت زیاد باعث خواهد شد که رنگ ظروف استیل عوض شود. همیشه آشپزی را تحت حرارت ملایم انجام دهید. زمانی که می‌خواهید در ظرف استیل روغن بریزید، باید ظرف سرد باشد تا اینکه غذا به ظرف نچسبد و بعد از آن تحت حرارت ملایم، روغن را داغ کنید. زمانی که از این ظروف استفاده می‌کنید، نمک را در آخر به غذا اضافه کنید تا به ظرف آسیبی وارد نشود.

نکات مراقبتی از کتری استیل

اگر کتری را برای اولین بار است که مورد استفاده قرار می­دهید، داخل آن را با استفاده از آب گرم و اسکاچ به خوبی شست و شو دهید. یکبار آب را در داخل آن به جوش آورید و آن را از شیر کتری خارج کنید. کتری را به هیچ عنوان بدون آب روی شعله گاز قرار ندهید. دقت داشته باشید که کتری را به گونه­ای روی اجاق گاز قرار دهید که شعله به  کناره بدنه کتری و دسته آن نرسد. برای اینکه روی کتری لک ایجاد نشود، بعد از شستشو آن را با دستمال خشک کنید. اگر کتری دچار سوختگی شد می­توان با روش­های زیر این سوختگی را برطرف کرد.

ترکیب یخ و سرکه، ترکیب نمک و سرکه، استفاده از جوش شیرین، استفاده از خاکستر زغال، بهره گیری از الکل و استفاده از پودر ماشین ظرفشویی.

برای مراقبت و استفاده از لوازم استیل ضد زنگ چکنیم؟

در پایان باید یادآور شویم با توجه به تورم موجود در کشور و افزایش روزافزون قیمت لوازم‌خانگی از جمله لوازم آشپزخانه، با مراقبت از آن‌ها می‌توان در این زمینه صرفه­جویی کرد. پس رسیدگی و مراقبت از این لوازم بسیار اهمیت دارد تا در عین زیبایی محیط آشپزخانه، بتوان به افزایش طول عمر این وسایل کمک کرد. برای خرید محصولات استیل می­توانید روی هوم دیش حساب باز کنید. در ادامه می توانید مقاله قاشق و چنگال یونیک بخریم یا ناب استیل؟ را نیز مطالعه کنید.

مراقبت و استفاده از لوازم استیل ضد زنگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا