تفاوت پوشش سرامیک، گرانیت و بایوگرانیت چیست؟

تفاوت ها را بدانیم تا بتوانیم بهتر انتخاب کنیم

تفاوت پوشش سرامیک، گرانیت و بایوگرانیت چیست؟

از پوشش گرانیت، سرامیک و بایوگرانیت در بسیاری از وسایل آشپزخانه نظیر قابلمه‌ها، استفاده می‌شود. برخی از افراد هنگام خرید قابلمه سرامیکی، گرانیتی و بایوگرانیتی سردرگم هستند و نمی‌دانند که از کدام نوع پوشش خریداری کنند. به عنوان مثال پوشش سرامیک موجب سلامتی و ماندگاری بالای آن می‌شود. همچنین کیفیت پخت و پز نیز رابطه مستقیمی با پوشش ظروف آشپزخانه دارد. با ما همراه باشید تا در ادامه به تفاوت پوشش سرامیک، پوشش بایوگرانیت و گرانیت بپردازیم و مزایا و معایب هر یک از این پوشش‌ها را به صورت جداگانه بررسی کنیم.

مقایسه پوشش ظروف سرامیکی و گرانیتی

امروزه پوشش مورد استفاده در ظروف و قابلمه‌های موجود در آشپزخانه، تنوع  زیادی پیدا کرده است. استفاده از ظروف سالم در میان  افراد رواج پیدا کرده و بعضی ترجیح می‌دهند که از پوششی با کیفیت روی ظروف استفاده کنند. به همین منظور کارخانه‌جات مختلفی اقدام به تولید پوشش سرامیکی، گرانیتی و بایوگرانیتی روی ظروف تولیدی خود کرده‌اند.

 در حال حاضر قابلمه‌های فولادی و آلومینیومی با پوشش‌هایی نظیر سرامیک، گرانیت و بایوگرانیت پوشش داده می‌شوند. پوشش سرامیکی و آلومینیومی از ورود مواد مضر آلومینیوم و فولاد به مواد غذایی جلوگیری کرده و  موجب تفکیک انواع قابلمه‌ها می‌شوند. پوشش‌هایی که ذکر کردیم با مزایای فراوانی همراه هستند.

پوشش سرامیکی که  روی قابلمه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، از یک لایه نچسب که تفلون نام دارد، ساخته می‌شوند. البته توجه داشته باشید که پوشش سرامیکی در قابلمه‌ها و ظروف آشپزخانه شامل ترکیبات مضر موجود در تفلون نمی‌باشد. همچنین مقاومت بالایی در برابر خراش، خوردگی و فرسودگی دارند.

پوشش با گرانیت موجود روی ظروف و قابلمه‌های آشپزخانه، ترکیبی از تفلون و سرامیک است. اولین لایه داخل قابلمه در پوشش گرانیتی از تفلون ساخته می‌شود  و دانه‌های رنگی که در قابلمه‌های گرانیتی مشاهده می‌شود، دانه‌های سخت سرامیکی هستند. البته توجه داشته باشید که پوشش سرامیکی و گرانیتی از لحاظ دوام و ایمنی مشابه هم می‌باشند.

مقایسه پوشش سرامیکی و بایوگرانیتی

پوشش‌ بایوگرانیت مواد اولیه و فرآیند ساخت مشابهی با پوشش‌های سرامیکی دارند. باید در نظر داشته باشید که پوشش‌های بایوگرانیت از لحاظ نچسب بودن، مقاومت شیمیایی و سایشی نسبت به پوشش‌های سرامیکی از امتیاز بیش‌تری برخوردار هستند. همچنین پوشش‌های بایوگرانیت به صورت چهار لایه بر سطوح آلومینیومی قرار گرفته‌اند. وجود چهار لایه پوشش گرانیتی سبب استحکام و دوام بالای ظروف می‌شود.

مقایسه میزان امنیت پوشش‌های سرامیکی و گرانیتی

پوشش گرانیت و سرامیک موجود در ظروف آشپزخانه دارای یک پوشش بسیار مقاوم، غیر متخلخل، ضد زنگ و بی‌ضرر می‌باشد. پوشش‌هایی که بیان کردیم از نفوذ مواد مضر به غذا جلوگیری می‌کنند. به همین منظور اگر پوشش‌های سرامیکی و گرانیتی آسیب ندیده باشند، قابلمه‌ها و ظروف آشپزخانه برای پخت و پز انواع مواد غذایی بی‌خطر و کارآمد هستند. درصورتی که در پوشش‌های سرامیکی و گرانیتی از درصد سرب کمی استفاده می‌شود، پس نگران نباشید. درصد کم سرب در پوشش‌های سرامیکی، گرانیتی و بایوگرانیتی موجب نفوذ سرب و مواد مضر به مواد غذایی نمی‌شود.

مزایای استفاده از پوشش سرامیک، گرانیت و بایوگرانیت

پوشش سرامیک، گرانیت و بایوگرانیت: پوشش گرانیت از زنگ زدگی جلوگیری می‌کنند. همچنین هسته داخلی قابلمه‌های گرانیتی موجب می‌شود که حرارت با سرعت و به صورت کاملا یکنواخت در سراسر ظرف پخش شود. پوشش گرانیتی تیره است و همین موضوع سبب جذب سریع گرما و افزایش سرعت پخت و پز می­شود.

پوشش گرانیت در مقابل حرارت بسیار مقاوم بوده و می­توان ظروف با پوشش گرانیتی را در داخل فر قرار داد. قابلمه‌ها و ظروفی که از پوشش‌های گرانیتی استفاده کرده‌اند، سطح صاف و صیقلی دارند. همین موضوع تمیز کردن قابلمه‌های گرانیتی را راحت‌تر کرده است. توجه داشته باشید که پوشش گرانیتی ماندگاری بالاتری نسبت به پوشش سرامیکی دارد.

 اگر از پوشش گرانیت و بایوگرانیتی به درستی استفاده شود، طول عمر بالایی خواهند داشت. پوشش‌های گرانیتی و بایو گرانیتی حالت سنگی گونه دارند. به همین دلیل گرما به صورت یکنواخت در کل ظرف پراکنده می‌شود و مواد غذایی دیرتر می‌سوزند. از آنجایی که گرانیت ماده‌ای طبیعی است، طعم غذایی که در قابلمه‌هایی با پوشش گرانیتی پخته می‌شود، تغییر نمی‌کند.

پوشش با گرانیتی نسبت به پوشش‌های سرامیکی سبک‌تر هستند. بنابراین حمل این ظروف سبک‌تر بوده و شما می‌توانید ظروف با پوشش گرانیت را به راحتی در ماشین ظرف­شویی قرار دهید. ظروف با پوشش گرانیت با وجود کیفیت  مناسبی که دارند، بسیار مقرون به صرفه بوده و انتخاب مناسبی برای شما است.

مزایای استفاده از پوشش‌های سرامیکی

درصورتی که در قابلمه‌ها از پوشش‌های سرامیکی استفاده شود، به دلیل عدم چسبندگی روغن کمتری مصرف می‌شود مانند: قابلمه گرانیتی کاندید مدل اوشن. پوشش‌های سرامیکی مقاومت خوبی دارند به همین دلیل قاشق‌های فلزی بر سطح پوشش‌های سرامیکی خراش ایجاد نمی‌کنند. پوشش‌های سرامیکی عایقی بسیار خوب برای گرما بوده و گرما را حتی پس از خاموش شدن منبع حرارت حفظ می‌کنند.

پوشش سرامیکی از لحاظ تنوع در رنگ و طرح‌های مختلف وجود دارد. اگر در قابلمه‌ها از آن استفاده شود، شستشو راحت می‌شود. همچنین پوشش سرامیکی در برابر بسیاری از مواد اسیدی مقاوم هستند و دچار واکنش شیمیایی نمی‌شوند.

روش نگهداری پوشش سرامیکی

از قرار گیری ظروف داغ دارای پوشش سرامیکی در آب سرد خودداری کنید. قرار گیری ظروف داغ سرامیکی در آب سرد سبب ترک خوردگی پوشش آن‌ها می‌شود. این پوشش‌ها نباید بدون مواد غذایی بر روی شعله قرار گیرند. توجه داشته باشید که اشیا تیز را بر پوشش سرامیکی ظروف آشپزخانه نکشید. همچنین هنگام شستشو ظروف با پوشش ذکر شده از اسکاچ نرم استفاده کنید.

روش نگهداری پوشش گرانیتی و بایوگرانیتی

بهتر است در هنگام استفاده از پوشش گرانیت و بایوگرانیتی همانند پوشش سرامیکی از فشار اشیا تیز بر روی پوشش خودداری کنید. قبل از شستشو پوشش گرانیتی و بایوگرانیتی، باید از خنک بودن آن مطمئن شوید. همچنین از مواد شیمیایی نظیر وایتکس برای شستشوی پوشش با گرانیت و بایوگرانیتی استفاده نکنید. پوشش‌هایی که مطرح کردیم باید به وسیله مواد شیمیایی سبکی همچون مایع ظرفشویی انجام گیرد.

کلام پایانی

پوشش سرامیک، گرانیت و بایوگرانیت از جمله پوشش‌های معروفی است که در تولید ظروف آشپزخانه از آن‌ها استفاده می‌شود. البته توجه داشته باشید که پوشش‌های مورد نظر به مراقبت و نگهداری اصولی نیاز دارند تا طول عمر بالایی داشته باشند. در هوم دیش می‌توانید انواع مختلفی از ظروف با پوشش گرانیت، سرامیک و بایوگرانیت را مشاهده نمایید. در ادامه می توانید مقاله کدام سایز قابلمه برای چند نفر مناسب است؟ را نیز مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا