بهترین روش تمیزکردن ظروف چدنی

با این روش ظرف چدنی خودتان را کاملا به حال اول برگردانید

بهترین روش تمیزکردن ظروف چدنی

تمیز کردن ظروف چدنی: به‌طورکلی آشپزی با ظروف چدن بسیار خوشایند و لذت‌بخش است. چرا که این نوع ظروف گرما را به‌صورت یکنواخت در کل ظرف پخش می‌کنند. به همین علت در اغلب آشپزخانه‌ها وجود دارند و آشپزی را آسان‌تر و لذت‌بخش‌تر می‌کنند. برخی افراد گمان می‌کنند این ظروف چدنی پس از مدتی کارایی و زیبایی خود را از دست می‌دهند. اما این باور غلط است. شما می‌توانید با کمک روش‌های مختلف این ظروف را به وضعیت اول آن برگردانید. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در این مورد کسب کنید.

معرفی ظروف چدنی و ویژگی‌های آن

این ظروف جزو سالم‌ترین و باکیفیت‌ترین ظروف در آشپزی به شمار می‌روند. باوجوداینکه از سال‌ها پیش مورداستفاده مردم واقع شده‌اند اما همچنان نحوه تمیزکردن آن را هرکسی نمی‌داند. البته توجه داشته باشید که اگر ظرف چدن از نوع اصل آن نباشد عملکرد آن به‌اندازه کافی رضایت‌بخش نخواهد بود.

به‌طورکلی کیفیت این ظروف تعیین‌کننده میزان مقاومت آن نسبت به عوامل آسیب‌زا است. علاوه‌برآن کیفیت چدن بسیار وابسته به نوع نگهداری و مواد به‌کاررفته در آن است. در تولید ظروف چدن نالینو با وجود رعایت استانداردها لازم است پس از خرید روش نگهداری آن را هم بدانید. در ادامه با معرفی بهترین روش‌های تمیزکردن ظروف چدنی با ما همراه باشید.

چرا از ظروف چدنی استفاده کنیم؟

یکی از دلایلی که این ظروف طرف‌داران زیادی پیدا کرده است دوام بالای آن است. این ظروف قادرند حرارت بسیار بالایی را تحمل کنند. بااین‌وجود گرما را به‌خوبی نگه می‌دارند و تا مدتی از سرد شدن غذا جلوگیری می‌کنند. اما اگر به‌خوبی و به نحو درستی از آن‌ها نگهداری نکنید کارایی خود را از دست می‌دهند. اما اگر به‌درستی از آن نگهداری کنید می‌تواند تا سال‌های سال برای شما قابل‌استفاده باشد.

روش‌های تمیز کردن ظروف چدنی

روش اول با استفاده از روغن درصورتی‌که غذا به ظرف نچسبیده باشد:

اولین نکته‌ای که در نگهداری از این ظروف باید به آن عمل کنید شستشوی آن پس از مصرف است. سعی کنید همیشه پس از مصرف غذای درون آن سریعاً آن را بشویید و آن را به بعد موکول نکنید. تکرار این کار باعث زنگ‌زدگی این ظروف خواهد شد. در ادامه توجه کنید که هرگز به مدت طولانی در ظروف چدنی آب نریزید. به‌طورکلی آب برای این ظروف اصلاً خوب نیست و باعث زنگ‌زدگی آن می‌شود؛ بنابراین سعی کنید بیشتر از یک ساعت درون آن آب نگه ندارید.

نکته بعدی که باید به آن دقت کنید این است که ظرف چدنی داغ را مستقیم زیر آب سرد قرار ندهید. این کار باعث ایجاد ترک‌هایی بر روی چدن می‌شود. برای خیس کردن آن بهتر است چند دقیقه منتظر بمانید تا کمی ظرف خنک شود. البته ترجیحاً می‌توانید با آب ولرم یا گرم آن را بشویید تا ترک نخورد و کثیفی‌های آن راحت‌تر پاک شوند.

اگر درون ظروف چدنی شما مانند تابه گریل چدنی نالینو مواد غذایی نچسبیده باشد می‌توانید از روش زیر استفاده کنید:

گام اول این است که درون ظرف چدن روغن بریزید.

سپس با کمک یک دستمال نرم و پرزدار روغن را از سطح ظرف پاک کنید.

پس از تمام این کارها درون ظرف را چند بار با آب گرم پرکرده و سپس خالی کنید‌.

در نهایت مقداری مایع ظرف‌شویی را در ظرف بریزید و با یک اسفنج نرم آن را بشویید و آب بکشید‌.

البته قابل به ذکر است که می‌توانید قبل از استفاده از مایع ظرف‌شویی کمی نمک درون ظروف چدنی بریزید و سپس آبکشی کنید.

روش تمیز کردن ظروف چدنی که غذا به آن چسبیده است

درصورتی‌که به ظروف چدنی شما مانند تابه گریل چدنی نالینو مواد غذایی چسبیده است می‌توانید به روش زیر عمل کنید:

  • ابتدا مانند روش قبلی درون ظرف روغن بریزید.
  • پس از خالی‌کردن روغن با یک دستمال نرم را یک قاشق پلاستیکی یا چوبی مواد چسبیده را جدا کنید.
  • اگر مواد چسبیده جدا نشد هرگز فشار زیاد وارد نکنید تا ظرف خش نیفتد.
  • کمی آب درون ظرف چدن بریزید و آن را بر روی حرارت ملایم قرار دهید.
  • اجازه دهید تا ظرف به مدت پنج دقیقه بر روی شعله بماند.
  • حال می‌توانید دوباره با قاشق پلاستیکی یا چوبی مواد رو جدا کنید.
  • سپس کمی نمک در داخل ظرف بریزید و چند بار ظرف را آب بکشید تا کاملاً تمیز شود.

نکات مهم در نگهداری از

سعی کنید پس از هر بار شستشوی ظروف چدنی مانند قابلمه چدنی نالینو آن‌ها را با دستمال نرم خشک کنید. حتی می‌توانید آن‌ها را بر روی حرارت ملایم قرار دهید تا خشک شوند. اما به‌طورکلی هرگز نگذارید خودشان باگذشت زمان خشک شوند. در غیر این صورت ظروف چدن شما دچار زنگ‌زدگی خواهد شد.

توصیه بعدی این است پس از خشک‌کردن ظروف با یک روغن گیاهی و دستمال تمیز و نرم داخل آن‌ها را چرب کنید.

نکته بعدی که باید به آن عمل کنید این است که این ظروف را در ماشین ظرف‌شویی نگذارید‌. ظروف چدنی به علت وزن بالایی که دارند ممکن است به ماشین ظرف‌شویی آسیب وارد شود.

و اما درصورتی‌که مواد غذایی روی ظرف چدن شما باشد و پاک نشود آن را درون فر قرار دهید‌. دمای فر را بر روی ۳۵۰ درجه بگذارید تا به‌خوبی داغ شود‌. سپس بعد از گذشت ۲ ساعت ظرف را بیرون بیاورید و اجازه دهید تا کمی خنک شود. مانند روش قبلی با یک قاشق چوبی یا پلاستیکی مواد غذایی یا زنگ‌زدگی‌ها را جدا کنید.

سپس ظروف چدن را بانمک و آب بشویید‌. پس از شست‌وشو با یک دستمال نرم آن را خشک کنید و بر روی شعله قرار دهید و سطح آن را روغن‌کاری کنید. کمی منتظر بمانید تا روغن دود کند و به سطح ظرف بچسبد. در آخر پس از خنک شدن ظرف آن را با یکی دستمال نرم چرب کنید.

سخن آخر

همان‌طور که در این مقاله مطالعه کردید ظروف چدنی یکی از محبوب‌ترین‌ها در سرویس آشپزخانه است. این ظروف در اغلب آشپزخانه‌ها پیدا می‌شوند و لذت آشپزی را دوبرابر می‌کنند‌. بااین‌وجود افراد کمی هستند که از نحوه صحیح تمیز کردن ظروف از نوع چدن مطلع هستند. در بخش‌های مختلف این مقاله به روش‌های مختلف تمیز کردن ظرف‌های چدن پرداختیم. امیدواریم این مطالب برای شما مخاطبان عزیز مفید باشد.

در ادامه پیشنهاد می کنیم مقاله کدام سرویس قابلمه برای پخت‌ و پز مناسب است؟ را نیز مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا